
Nawet bardzo restrykcyjnie przestrzegane zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, nie są w stanie uchronić pracowników przed mniejszą czy większą kontuzją czy urazem. Z tego względu obowiązkowym wyposażeniem każdego zakładu jest apteczka pierwszej pomocy. Jakie powinno być wyposażenie apteczki w zakładzie pracy? Jak wiele takich elementów powinno znajdować się w przedsiębiorstwie?
Co oczywiste, w każdej firmie konieczne jest pełne wdrożenie zasad BHP. Przeszkolenie pracowników, skontrolowanie ich wiedzy i umiejętności, a także zapewnienie im ochronnych warunków przy wykonywaniu działań to obowiązek każdego pracodawcy. Jednym z elementów poprawnego BHP jest ogólnodostępna apteczka w zakładzie pracy.
Apteczka pierwszej pomocy – wyposażenie
Wyposażenie apteczki w zakładzie pracy to podstawowa kwestia związana z zachowaniem bezpieczeństwa w firmie. Odpowiednio przygotowana apteczka pierwszej pomocy umożliwia przeprowadzenie działań resuscytacyjnych czy tamowania krwi nawet w najtrudniejszych przypadkach. Zwróć uwagę na to, że szybka reakcja i dobrze przeprowadzona pierwsza pomoc może uratować komuś życie!
Co powinno znajdować się w apteczce w zakładzie pracy? Przepisy tego dokładnie nie precyzują i obowiązek dobrania elementów w apteczce spada na pracodawcę. Jej skład powinien być skonsultowany z lekarzem medycyny pracy. Jakie jest standardowe wyposażenie apteczki w zakładzie pracy?
- Bandaże i opatrunki różnego rodzaju – elastyczne, uciskowe, różnego rodzaju kompresy na skórę.
- Nożyczki – do odpowiedniego docięcia bandaży czy plastrów.
- Plastry – w zależności od charakteru firmy, mogą mieć różne właściwości i zastosowanie.
- Chusty trójkątne – do ogrzewania lub ochładzania poszkodowanych.
- Sól fizjologiczna – stosowana m.in. przy przemywaniu ran.
- Koc termiczny ratunkowy – to istotny element przy akcji ratowniczej.
- Kompres do oczu – ważne np. w zakładach chemicznych, gdzie może dojść do podrażnienia oczu.
- Instrukcja udzielania pierwszej pomocy
W niektórych przypadkach zawartość punktu pierwszej pomocy rozszerzana jest również o defibrylator i instrukcję postępowania z tym urządzeniem. Co ważne, apteczka pierwszej pomocy w firmie powinna być dostosowana wyposażeniem do charakterystyki pracy. Inne wyposażenie będzie miała apteczka do biura, a inne element ochronny w zakładach chemicznych.
Ile apteczek powinno się znajdować w zakładzie pracy?
Tutaj również przepisy nie są precyzyjne. Wytyczne dotyczące BHP wskazują, że apteczka w zakładzie pracy powinna znajdować się możliwie blisko punktów wykonywania obowiązków zawodowych. Minimalna odległość nie jest jednak określona. Najlepiej skonsultować ją z lekarzem medycyny pracy.
Przyjmuje się jednak, że warto mieć w zakładzie pracy od kilkunastu do kilkudziesięciu (a w przypadku bardzo dużych firm nawet kilkaset) apteczek pierwszej pomocy. W ten sposób pracownicy w newralgicznych punktach zawsze będą mieli dostęp do niezbędnych produktów. Jednak apteczka na kilkunastu pracowników to przyjęty standard, jednak warto skonsultować liczbę ze specjalistą od BHP i wspomnianym lekarzem medycyny pracy.
Gdzie umieścić apteczkę w pracy?
Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy powinna być przede wszystkim umieszczona w taki sposób, aby umożliwić proste i skuteczne dojście do jej zawartości. Nie może być więc zamknięta na kłódkę, umieszczona zbyt wysoko czy z dala od taśm produkcyjnych czy stołów warsztatowych. Najlepiej zainstalować ją na ścianach, w okolicy wykonywania pracy, wykorzystując do tego szafki na klucz, które jednak są zawsze otwarte w godzinach działania zakładu.
Apteczka w zakładzie pracy może znajdować się w specjalnych, metalowych obudowach oznaczonych międzynarodowym symbolem ratownictwa – białym krzyżem na zielonym tle. Przykładem takiej szafki jest apteczka metalowa AP 1 (trwała, spełniająca międzynarodowe normy bezpieczeństwa) czy posiadająca przeźroczyste drzwi apteczka metalowa AP 1/S (dzięki niej każdy pracownik widzi co znajduje się w szafce).
Zwróć także uwagę na to, aby apteczka pierwszej pomocy była zawsze na bieżąco uzupełniania. Wydelegowany w firmie pracownik musi odpowiadać za jej stan i to, aby zawarte w niej produkty miały termin przydatności zgodny z bieżącym stanem. Pamiętaj, że pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i higienę w swoim zakładzie pracy, a elementem BHP są właśnie dobrze dobrane, trwałe i skuteczne apteczki pierwszej pomocy.